Svar på kommentarer från veckan | FITSPOORATION

FITSPOORATION

Annons

Svar på kommentarer från veckan

Vart har du köpt din jacka? Superfin!

Den är köpt på Zara nu i höst! Va kul att du gillade den. 🙂 

DSC_0011

Vilken linje läser du?

Jag läser Sam-Media på YBC i Sickla.

Hej Ellen! Kan inte du berätta vad du tycker om vanilj kvarg? Jag älskar det men det finns väll rätt så mycket socker i? Finns det något bättre alternativ? Tacksam för svar!!

Hej! Vad jag tycker? Haha jag tycker att det är svin gott! Haha det kanske inte var det svaret du ville ha? 😉 Hurvida vaniljkvargen är nyttig kan du få avgöra själv. Den har ett högt proteinvärde men dock har den 7,5% fett och den naturella lättkvargen har endast 1% fett. Vaniljkessellan har 140 kcal/100 gram medans den naturella har 75 kcal/100gram, den naturella har 4 gram socker medans vaniljkesellan har 15 gram socker. Så kan man jämföra vaniljkesellan med den naturella lätt kesellan så är vaniljkessellan inte särskilt nyttig med tanke på sockermängden. Men ska du jämföra vaniljkesellan med glass så är den nyttig! Allt i lagom mängder är nyttigt så ät du din vaniljkessella när du är sugen på den :)

Hej Ellen!

Jag köpte för ett tag sedan kreatin från Star Nutrition, då jag hört att det ska vara bra, men har ännu inte använt det.

Varför? Jo, för att jag helt enkelt inte vet hur/när jag ska ta det, hur ofta och vad det har för effekt..

Jag undrar därför om du kanske är mer påläst än vad jag är!

Tränar styrketräning fem dagar i veckan sedan ett tag tillbaka, är lång och alltid varit rätt smal och ?klen? i kroppen, så jag kämpar för att få muskler!! :)

Tacksam för svar! Och tack för att du inspirerar mig både i bloggen och på Instagram, du är grym!!

Måste börja med att säga att du ska aldrig köpa pulver och kosttillskott som du inte vet vad det är för något. Vet du inte vad det är så behöver du troligtvis inte använda det heller. Men eftersom att du nu har köpt en burk så ska jag berätta lite kort ändå och så får vi hoppas att kreatin är något för dig! Kreatin finns naturligt i kött som vi äter och sen så finns det då  pulver form detta är dock framtaget på av kemiska reaktioner så det som är plus med detta är att veganer och vegitarianer kan använda sig av detta utan att oroa sig. Kreatin ska ge ökad prestationsförmåga, kreatin har också visat sig öka muskelassa hos personer som styrketränar, sen så en grej med kreatin är att man lägger på sig en hel del vätska. När jag själv använde kreatin la jag på mig 2 kilo och så fort jag slutade så tappade jag 2kilo – detta är endast vätska. Så musklerna blir lite svullna eftersom att det blir lite mer vattenvikt, jag kände mig nästan lite pluffsig när jag använde kreatin. Vill du veta mer i detalj vad det är läs HÄR.

Ellen kan du inte ha dina videos i färg någon gång?

Jo absolut kan jag det.

är sugen på de byxorna du har på bilden :) hur är dem i storleken? kram:)

Jaa, visst är de fina? De är mina favoriter faktiskt 😀 De är normala i storleken, jag har storlek Small i mina 🙂 

 

DSC_0044

Hej Ellen! Hoppas att du har lust att ta dig tid att svara på denna fråga :)

Jag tror att jag håller på att utveckla någon ätstörning eller vad man ska säga. Jag har varit missnöjd med min kropp ett bra tag nu, och för några månader bestämde jag mig för att ta tag i det. Jag låg på ett litet kaloriunderskott. Men nu har detta bara gått nerför. Jag bestämmer på kvällen vad jag ska äta dagen efter och räknar ihop kalorierna och går de över 600 får jag PANIK, med stora bokstäver. Jag skakar nu bara jag tänker på att äta så mycket. Kan du hjälpa mig med detta, hur ska jag tänka? Att äta 600 kcal per dag är väl ett lite väl stort underskott, eller är det rimligt? Jag är 15 år, väger ca 65 kg och 171 cm lång. Snälla snälla Ellen hjälp mig med detta för jag är sååå nära att bryta ihop. Kram! 

Hej vännen! Det tankesättet som du har är inte alls hälsosamt och det här är något som du måste ta tag i innan det går för långt, ju längre man väntar desto jobbigare blir det. Tro mig för jag har tänkt precis som du. Som svar på frågan i slutet, 600 kalorier är inte ett rimligt underskott. Du är ganska lång, 171 centimeter och väger 65 kilo vilket är en perfekt vikt för dig men om du nu vill gå ner i vikt så finns det bättre sätt att göra det. Jag brukar säga att man aldrig ska gå under 1200 kalorier, jag tycker att du direkt nu ska öka till det. Äter du sådär lite kommer du självklart gå ner i vikt nu til en början men med tiden så kommer kroppen att märka att den går på svält och din förbränning kommer att saktas ner för att kroppen hela tiden går på sparlåga. Det kommer att gynna dig om du ökar ditt intag. Jag vet att det är jobbigt och jag tycker att du ska prata med någon om det här, börja att prata med din mamma eller någon annan som du litar på och berätta hur du känner och sen tycker jag att du ska träffa en psykolog och prata ut och få hjälp. Det är svårt att komma ur sånna här tankar helt ensam och det kan kännas skönt att ha någon där som stöd. Psykologerna på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt och de är jättebra att prata med, jag gick hos en tjej under hela min tillfrisknadsperiod som hjälpte mig väldigt mycket. Ta den hjälp du kan få. Jag är stolt över dig att du själv märker att det du gör inte är bra. Kämpa på tjejen så kommer allt att bli bra igen ska du se. kram

Hej, jag är en tjej som älskar att äta nyttigt för jag känner mig duktig och fräsch typ.. Men jag gillar inte att styrketräna.. Cyklar på motionscykel för det mesta nu när det är kallt men annars så går jag pw och springer. Gör detta 5 gånge
r i veckan ungefär. Men jag vill bli mer fit och få liite muskler.. Men jag gillar inte att styrketräna. Vad kan jag göra så att det blir roligare och vad är ett bra upplägg? ex 3dagar kondition och 2 styrka, vilka grupper ska jag träna på de dagar jag ska styrketräna då isåfall?

En annan fråga jag har är ifall LEVERPASTEJ är nyttigt eller onyttigt? Skulle du rekomendera det eller är typ skinka och kalkon nyttigare på mackan?

KRAM<3

Hej! Jag tror att du kommer att tycka att styrketräningen är roligare sen när du väl kommit in i det och vet hur du ska göra. Börja med att ta lite inspiration från mina träningsinlägg och kör några av mina upplägg. Jag tycker att det med hur du ska lägga upp dagarna att du gör som du tycker känns roligt, vill du träna styrka 2 dagar och träna kondition 3 dagar så gör du det. Att träna ska vara roligt. 🙂 

Leverpastej innehåller mycket A- och B-vitamin samt järn, ett bra pålägg som går snabbt att bre på mackan. 

Hej, hur gör du om t.ex. någon bjuder dig på tårta eller undrar varför du väljer bort vissa onyttigheter? Känns som att man ofta får sura blickar när man gör det..

Åh jag förstår känslan, jag hade lite jobbigt med det där i början också. Främst typ när min mormor vill fika, hon vill alltid att jag ska äta bullar och tårta. När hon vill det så brukar jag faktiskt bjuda till och göra det, att unna sig ibland är ingen fara och kommer inte påverka träningen negativt. Det är en sak som man är i sista fasen i sin diet inför tävling men om målet bara är att leva hälsosamt och träna så tycker jag att det är okej att unna sig. Självklart ska man inte behöva göra det om man inte vill och alla i min närhet vet vad jag håller på med och att träningen är något jag kämpar med och tar väldigt seriöst så brukar de inte vara några höjda blickar bara för att jag tackar nej till tårta. Jag vet vad jag vill och jag kan stå på mig och säga “nej tack jag vill inte ha” och sen om jag får blickar så skiter jag faktsikt i det. Jag har valt den livsstilen jag har för att jag mår bra av den och jag tycker inte att tårta är särskilt gott. Stå på dig bara och tacka nej och skit i vad andra tycker, det är DIN kropp. Men glöm inte att det är bra att njuta lite extra ibland och fika med vännerna eller mormor. 🙂  

Hej Ellen! Jag har en väldigt viktig fråga: jag håller på att tillfriskna från en ätstörning men har alltid varit normalviktig, dock i underkanten. Jag har inte haft mens på två år p.g.a detta. Nu har jag börjat att äta mer normalt (jag är dock osäker om på det är fullt tillräckligt ändå) och träna. Tror du att min mens kommer tillbaka om jag fortsätter så eller måste mensen komma tillbaka INNAN jag kan börja träna? Hade du mens när du började lyfta på gymmet?

Kramar TIlda

De där är väldigt svårt att svara på eftersom att alla fungerar olika. Jag tror att du kan fortsätta träna, jag gjorde det. Anledningen till att mensen ofta försvinner har egentligen inte med vikten att göra men att kroppen inte får all den näring som den behöver och då slutar viss sånna där funktioner som mensen att fungera. Jag tycker att du ska se över din kost så att du får i dig allt du behöver, vitaminer, mineraler, protein, fett och kolhydrater. Ge kroppen den näring som den behöver så kommer din mens troligtvis tillbaks. Annars tycker jag att du ska besöka en läkare och kolla upp det där. Kram

Hej ellen! Har börjat tränat ben och rumpa en gång i veckan och har haft muskelvärk nästan varje vecka. Förra veckan höjde jag vikterna i nästan alla övningar men hade ingen träningsvärk efteråt, var inte heller jättetrött utan jag glatt hem med mycket energi och ganska trötta ben. Men varför kom inte min träningsvärk? Betyder det att jag inte drog på ordentligt? skulle vara jätte tacksam för svar!

Hej! Va kul att det går bra med träningen 🙂 När du höjde vikterna, var tekniken fortfarande lika bra då? Det kanske är så att det blev lite för tungt för att tekniken inte föll sig perfekt längre se till att du får riktigt bra kontakt med musklerna när du tränar. Annars sänker du vikterna lite och ser till att få kontakt. Sen så kan man inte få träningsvärk alla gånger, jag får inte det heller. Du kommer att få resultat vare sig du har träningsvärk eller inte så länge musklerna arbetar under passet.  🙂 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Alva

    Hej Ellen! Vill bara börja att säga att jag älskar dinblogg!!! Jag brukar inte väga mig så ofta, men nu väger jag 70kg(ca 67-68kg för en/två veckor sen) och jag fattar inte hur jag harkunnat gå upp så mycket! Jag är 174cm lång och tränar mycket, menmin kropp vill inte gå ner i vikt! Vad ska jag göra? Kram!

  2. Sara

    Hej Ellen! 😀 Läste ditt inlägg idag med dig och din mamma. Jag undrar bara varför du endast träffar henne ibland. Varför bor du bara hos din pappa? Varför inte varannan vecka? Kram Sara :)Svar: Jag tycker att det är en väldigt privat fråga… Jag kan inte bo hos min mamma av en viss anledning. Det är självklart jobbigt för alla men det är inget jag vill skriva om.. Kram:)

  3. Johanna

    Ett tips till alla som gillar vanilgkvargen framför den vanliga är att blanda, mycket vanlig kvarg och så lite vanilj och röra runt med. Då får man smaken av vaniljen men det blir ändå lite nyttigare eftersom största delen är vanlig kvarg. Funkar hur bra som helst! 🙂

  4. anonym

    Hej! Jag har tränat i snart ett år, 4/5 gånger i veckan,ganska mycket cardio och lite styrka. Förut åt jag godis och dåligmat nästan varje dag och nu sköter jag kosten bättre. Problemet äratt jag inte har märkt någon större skillnad alls på min kropp. Jaghar gått upp 8 kg (när jag behöver gå ner) och jag har inte fåttsynliga muskler ens! Vad gör jag för fel? Till frukost äter jagvanligtvis gröt eller kvarg, till lunch äter jag det skolan bjuderpå eller om jag är hemma äter jag ägg. (Jag äter ganska mycket äggfaktiskt, är det något jag borde sluta med?) Sen som pwo äter jaglite olika men oftast typ ägg, yoghurt, knäckebröd, frukt, bareller annat. Sen efter träning äter jag middag vilket oftainnehåller mycket sallad och lite annat. Jag äter sällan pasta, riseller potatis. Jag äter inte heller vitt bröd. Vad gör jag för fel,snälla hjälp mig 🙁

Annons
stats